Home » Blog » 7 tips voor een winterdip

7 tips voor een winterdip

Gepubliceerd op 29 januari 2022 om 18:00

Een winterdip... Het klinkt je vast bekent in de oren.

  • Ondanks veel slapen niet uitgerust wakker worden.
  • (Aanhoudende) vermoeidheid.
  • prikkelbaar
  • ...

 

Ik geef jou 7 tips die jou helpen weer meer energie te krijgen en die winterdip te doorbreken.

 

1. Breng tijd door in de buitenlucht, liefst zo vroeg mogelijk in het eerste daglicht. Het licht in de ochtend bevat relatief veel blauw. Blauw licht remt de productie van melatonine (het hormoon dat je slaperig maakt). Hierdoor word je écht wakker, en verminder je je winterdip.

 

2. Beweeg, het liefst overdag in de buitenlucht. Door regelmatig te bewegen halveer je de kans op een winterdip, en maak je hem sowieso minder diep.

 

3. Eet gezond met lekker veel groenten en weinig suiker. Eet dagelijks een paar walnoten, gebruik gebroken lijnzaad of slik (plantaardige) omega 3.

 

4. Schrijf elke dag drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Door een positieve, dankbare stemming vast te houden geef je die winterdip geen kans.

 

5. Ga gedurende de (werk)dag een paar keer naar buiten. Een paar minuten daglicht doet wonderen!

 

6. Zorg dat je je ergens op kunt verheugen. etentje met vrienden, leuke activiteiten, weekend weg...

 

7. Zorg voor voldoende nachtrust en let erop dat je je slaap niet verstoort. Vermijd koffie, alcohol, cafeïne en gsm-gebruik twee uur voor je gaat slapen. ( oeps die laatste is een uitdaging!)


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.