Home » Blog » 6 Tips om voor je welzijn te zorgen als je thuis werkt

6 Tips om voor je welzijn te zorgen als je thuis werkt

Gepubliceerd op 16 maart 2021 om 19:38

Work From Home

Vanuit huis werken geeft je veel vrijheid, maar het kan ook best lastig zijn.  

Je mist je vaste dagritme, dus als je helemaal alleen bent met je computerscherm en de sofa,

kan het moeilijk zijn daar goed mee om te gaan. Hier zijn 6 tips om jou te helpen het beste te maken van je werktijd in huis.

Tip 1 Richt een werkplek in

  • Kies een plek die alleen maar bedoeld is om te werken. 
  • zorg er voor dat het jouw eigen plek is en ga daar elke morgen “naar je werk”.
  • Probeer het zo netjes en opgeruimd mogelijk te houden, zodat je geen tijd kunt rekken door de hele tijd van alles op te ruimen.

 

Tip 2: Kleed je aan

  • De eenvoudigste tip om jezelf voor te bereiden op je werk vanuit huis is jezelf ’s morgens helemaal aankleden
  • Dat klinkt misschien simpel, maar psychologisch word je zo al geconditioneerd voor een productieve dag

 

Tip 3: Maak een dagplanning

  • Onderzoek heeft aangetoond dat een regelmatig dagritme een positieve impact op je geestelijke gezondheid, je slaap en zelfs je gewicht heeft
  • Begin en eindig je dag op dezelfde tijd
  • Eet je lunch elke dag op dezelfde tijd, zonder afleidingen en zonder werk
  • Met deze simpele regels vind je snel een ritme waar jij je goed bij voelt

 

Tip 4: Drink voldoende water en eet gezond

  • Denk eraan om voldoende water te drinken als je thuis werkt, een goede tip om de dag te beginnen met heet water met citroen (ook goed om te voorkomen dat je gaat snoepen)
  • zet een gevulde fles water bij je bureau of voeg er wat gember, citroen en munt aan toe
  • maak tijdens je korte pauze een schoteltje met een lekkere snack en een gezonde thee
  • maak de dag ervoor een gezonde maaltijd klaar, zodat je tijdens de middag niet meer hoeft te koken

 

Tip 5: Neem productieve pauzes 

  • Over pauzes gesproken, het is heel belangrijk om deze in je dagplanning op te nemen, zodat je niet in de valkuil loopt om dingen te blijven uitstellen
  • Probeer de Pomodoro-techniek om je te helpen focussen: 4 rondes van 25 minuten geconcentreerd werken en 5 minuten rust, gevolgd door een langere pauze van 15 minuten
  • Ga tijdens de pauzes even weg van je werkplek

 

Tip 6: Rek je af en toe uit

  • Uren achter elkaar achter je bureau zitten is een zware belasting voor je rug en je lichaamshouding
  • Stretch zo af en toe voorzichtig je rug, nek en hamstrings.

 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.